Subject: Re: SV: Understrukna länkar - ett tips
From: Anders Lonn <[log in to unmask]>
Date:Fri, 27 Aug 1999 16:19:25 +0200

At 17:36 1999-08-26 +0200, Ann-Sofi Cullhed wrote:
>Bara några ord här, eftersom
>du nu vände dig till BIBLIST med dina synpunkter:

Ja förlåt, det var kanske ofint av mig. Men jag räknade med att
platsen inte var så okänd, eftersom man hänvisas dit från Carolinas
tidigare utmärkta humanioralänkar.

Låt mig då också säga att allt annat på denna sajt tycker jag är
allt beröm värt!

>I löpande text är länkunderstrykning förtydligande, men i
>dokument som i allt väsentligt består av länkar - såsom >AGORA i
sitt nuvarande skick och många andra länksamlingar >- kommer
understrykningarna att dominera synbilden och
>försvåra läsningen för många.

En sista kommentar, utöver vad Barbro Richter redan levererat,
sedan lovar jag det är slut för min del denna gång:

Datormognaden är inte vad vi som jobbar vid burken dagligen (kanske
omedvetet) föreställer oss. Jag har viss erfarenhet av att handleda
personer som definitivt inte kan betecknas som vana användare men
som ändå inte är rena nybörjare. Liksom det i den teckenbaserade
eran var svårt att få låntagare att läsa systemmeddelanden på
skärmen, lika svårt är det nu att få dem att navigera på webbsidor
- hypertext är en förbryllande värld, för att inte tala om sådant
som rullgardinsmenyer och alla olika ikoner (hur många sätt finns
det inte att avbilda "home" på? - även förutsatt att användaren har
någon föreställning om vad "home" är). Ju mera vi kan göra för att
underlätta (t.ex. genom att samma sak ser ut på samma sätt, oavsett
var man befinner sig) desto bättre.

Anders L.