Subject: Re: mått på personalstyrkans storlek
From: Alexander Rudenstam <[log in to unmask]>
Date:Mon, 23 Aug 1999 12:17:22 +0200

Svårigheten med att med hjälp av den här sortens uppgifter avgöra om en
verksamhet är bra eller inte. Däremot är den ett ovärderligt verktyg när
man diskuterar ambitionsnivåer och förändringar - kopplat till
måluppfyllelse - samt vid olika slags jämförelser.
För det är ju så - att den här sortens uppgifter inte tar hänsyn till
personliga kvalitéer hos enskilda individer... Och vi vet alla att det
finns dom som verkligen kan koka soppa på en spik - och så finns det de som
bara kommer bjuda på smånubb... Och i statistiksammanhang uttrycks båda
"kockar" som t ex en årsanställd.

Då kommer jag osökt att tänka på delar av den diskussion om bl a
kompetensutveckling och andras syn på "bibliotekarien" som kom igång här på
BIBLIST för någon månad sen, men som avstannade av semestertekniska skäl.

/AR