Subject: Re: mått på personalstyrkans storlek
From: Roger Mexico <[log in to unmask]>
Date:Mon, 23 Aug 1999 02:07:31 PDT

>Jag tycker att det är irriterande att det uppenbarligen i vissa
>frågor är mycket svårt att föra en seriös debatt på den här listan. >Peter
>Berry ställde en seriös fråga och har nästan bara fått tramsiga >humorfria
>svar. Skall vi behöva genomlida ännu en debatt av den >karaktär som vi hade
>i våras när någon utanför yrket hade fräckheten >att ifrågasätta vår
>yrkesroll.

Ojojoj, nu blev alla Anders knappar intryckta samtidigt eller har
farbror-självutnämnd-list-moderator talat?

Ett tips till dig vore att läsa "subject"-raden. Det finns ingenting som
tvingar dig att läsa varenda meddelande som dimper ner i din inkorg. Sedan
att vissa på listan begår pinsamhet efter pinsamhet samt uppenbarligen inte
lärt sig att skriva "OT" i meddelanden som starkt avviker ifrån tråden eller
listans ämne är en annan sak.

Vem, om jag får fråga, ska ifrågasätta er yrkesroll om inte någon utanför
den? Bibliotekarie är ett yrke där ett visst mått av service måste tillämpas
och det är väl upp till låntagaren (kunden) att bedöma det? Är det inte
lämpligt med en öppen debatt där man kanske har en chans att jaga ut alla
dammråttor ifrån bibliotekens, på många håll, stela och förtorkade hörn? En
viss höjning i service-nivån på sina håll vore inte helt ovälkommen heller.
Då kanske man slapp känna sig som om man stal böcker ifrån biblioteket när
man försöker låna något som bibliotekarien uppenbarligen har en djup
känslomässig relation till (ironi).

Kliv av hästarna!

Med en relativt vänlig hälsning,

/Roger.