Subject: Folkbiblioteken och högskolevärlden
From: Anders Widell <[log in to unmask]>
Date:Thu, 5 Aug 1999 16:19:28 +-200

Jag har fått i min hand en tjusig broschyr från något som kallas Svenska distanshögskolan, ett samarbete mellan högskolorna i Gävle/Sandviken, Karlskrona/Ronneby, Mitthögskolan, Örebro universitet, TBV samt Utbildningsradion.
Så bra, äntligen händer det konkreta saker på distansutbildningsområdet. I en passus om "Konferenssystem under Kursen" (kursen=IT för lärare) talar man om "bibliotekets stora utbud av litteratur och andra resurser". Lite vagt är det men man nämner i alla fall ordet bibliotek!
Mindre glad blir jag när jag går till hemsidan(www.mh.se/sdh/distans.html). Där får man rådet, under rubriken distansstudier, att vända sig till ett lokalt studiecentra om inte datorn hemma räcker till. Alltså inte ett ord om folkbiblioteket.
Jag upplever detta som representativt för högskolevärldens inställning till folkbiblioteken, tyvärr. Har man inte hört talas om regeringens satsning på SUNET-uppkoppling för de svenska folkbiblioteken? Och detta som bl. a. motiverades (helt riktigt) med den explosion på distansutbildningsområdet som är att vänta. Folkbiblioteket, tror jag, är för många distansstuderande det naturliga stället att gå till för att söka information (vårt studiecentra här i Ljusdal har inget eget bibliotek) eller plugga.
På de svenska folkbiblioteken strävar vi dagligen med att (rätt) möta studerande av alla slag, från "forskande tredjeklassare till uppsatsskrivande magistrar men stödet och uppmuntran från högskolevärlden är ringa.

MVH/AW