Elisabeth,
> På LIBRIS är vi tacksamma för alla synpunkter på våra nya webbsidor.
Det var skoj att höra! Denna öppna attityd är berömlig.
Det enda ni har ändrat på verkar vara informationssidorna, inte
webgränssnittet mot Libris-databasen. Hur stort är egentligen
intresset för dessa infosidor? Hur många accesser har de per vecka,
jämfört med antalet accesser mot databasen? Jag tycker att det
avancerade sökformuläret borde ligga direkt på huvud-URL:en, för det
är ju det som man vill åt. Infosidorna kan ju finnas där som en extra
information för den som vill veta mera om Libris organisation, men de
är knappast det första man associerar med Libris-URLen. Efter
ändringen är det lättare att komma till sökformuläret än tidigare, och
detta är en rejäl förbättring.
För mig som kör Netscape under Linux och inte har några extrafonter
installerade, blir texten i vänsterkolumnen bredare än det
beigefärgade fältet. Det ser konstigt ut och borde vara lätt att
fixa. Den beiga färgen tillför inget, så hela websidan kunde gärna ha
samma vita bakgrund.
En enda sak verkar ha ändrat sig i webgränssnittet mot databasen,
nämligen att länkarna har förlorat sin understrykning. Denna
förändring är till det sämre, eftersom länkar _är_ understrukna på
_samtliga_ andra websajter.
Jag har länge efterlyst strukturella förbättringar i Libris-databasen,
såsom
- bättre bibliografiska beskrivningar,
- lättare för användare att rapportera fel i bibliografiska poster,
- gruppering av olika utgåvor av ett verk,
- bättre identifiering av författare (auktoritetsregister),
- externa identifierare för verk, utgåvor och auktoriteter för att
underlätta "deep linking" (åt båda håll) mellan Libris och andra
sajter såsom Projekt Runeberg, bokhandlar och förlag.
För att genomföra dessa förbättringar är det nödvändigt att BUS och
Libris-avdelningen samarbetar, och inte skyller på varandra inför
utomstående slutanvändare. Idag kan man klicka "kontakta Libris", men
då kommer man till sidan "Kontaktinformation Libris-avdelningen", och
där framgår det inte hur man kontaktar BUS för att påtala brister i de
bibliografiska posterna. "Libris" är ett av Sveriges starkaste
varumärken inom den skolade humanistiska sektorn, och om det funnes
ett ledarskap i Humlegården som insåge detta, skulle det i stället
vara riksbibliotekariens porträtt som mötte mig på kontaktsidan,
ungefär som http://lcweb.loc.gov/help/
Även utan dessa förbättringar fortsätter Libris att vara en av
världens bästa nationella bibliotekskataloger på webben. Men det är
ju ingen ursäkt för att slå sig till ro med vad man har.
Lars Aronsson,
projektledare.
--
PROJEKT RUNEBERG - Nordisk litteratur & konst på Internet sedan 1992
mailto:[log in to unmask] http://www.lysator.liu.se/runeberg/
|