Subject: Re: vetenskapliga tidskrifter
From: Jakob Harnesk <[log in to unmask]>
Date:Wed, 27 Jan 1999 15:52:46 +0100

Tack Benito, (och hej alla andra)

för ditt artikeltips! Först blev jag avskräckt av att den var på spanska
(min spanska är .... något rostig, om man säger så). Men Nature-varianten
var läsbar för mig! (URL:en dit är f.ö.:
http://www.nature.com/server-java/Propub/nature/397195A0.frameset?context=toc

Den kan också nås via deras startsida, om ovanstående länk skulle krångla:
http://www.nature.com/  )

Artikeln ger en mycket bra översikt över vad som händer på området
vetenskapliga e-tidskrifter och hur utvecklingen påverkar
forskningsbiblioteken. Bl.a. redogörs för DTV:s satsning på att skifta
papper mot nät.

En hel del sägs naturligtvis om de initiativ som tas lite här och var i
världen för att komma ur forskarnas och bibliotekens beroende av de
kommersiella förlagen och deras ständigt kraftigt ökande priser. Det mest
kända exemplet är ju Paul Ginspargs pre-printarkiv i Los Alamos, för ämnet
fysik. Detta arkiv har varit i drift sedan 1991 och ökar i dagsläget med ca
2.500 bidrag i månaden.

Vad som var en nyhet för mig var att ett liknande preprintsarkiv nu
planeras för biomedicin. Bakom förslaget ligger forskare på och Stanford
och NCBI (National Council for Biotechnology Information), som driver
PubMed och GenBank. De insända bidragen kommer enligt planerna, om jag nu
har förstått den rätt, att vara sök- och klickbara i Pubmed.

Information om det senaste biomedicinska preprintsarkivet finns i Nature
från den 14 januari (kan nås från deras webbplats, men kräver lösenord).

Ha det gott!

Jakob H.

Jakob Harnesk
Chef för kundtjänsten