Subject: citat
From: Ann Liljegren <[log in to unmask]>
Date:Fri, 22 Jan 1999 13:05:09 +0100

Tack för alla svar jag fått på frågan "Jag delar inte Din uppfattning men
jag är beredd att strida till sista blodsdroppen för Din rätt att framföra
yttra/framföra den. Voltaire?"

Per Thyrberg på Sveriges Radio skickade ett utförligt svar, jag bifogar en
kopia på brevet för den som är intresserad:

"Jag ogillar vad du säger, men jag vill intill döden försvara din rätt
att säga det" (eng.: "I disapprove of what you say, but I will defend
to the death your right to say it"). I S.G. Tallentyre: The friends of
Voltaire, s. 199 (1906) av författarinnan utformad sentens avsedd att
karakterisera Voltaires tänkesätt. Till stöd för karakteristiken kan
hänvisas till Voltaires uttalande om sin inställning till C.A.
Helvétius, där han förklarar sig inte gilla hans emfatiska
framläggande av triviala sanningar i boken De l'esprit (1758) men
öppet tagit hans parti, när han fördömts för dessa sanningar.

Se även: Stevenson, B.: The Home book of quotations. 1967.
s. 2276.
 KÄLLA:     Holm, Pelle: Pelle Holms bevingade ord. 15. uppl. 1983
["säga"]

Hälsningar
Ann Liljegren
------
Ann Liljegren
Sahlgrenska Universitetssjukhuset / Sahlgrenska
Kliniska centralbiblioteket
Blå stråket 5
413 45  GÖTEBORG
SWEDEN