Subject: Re: kärlekslatin
From: Håkan Hallberg <[log in to unmask]>
Date:Wed, 20 Jan 1999 18:02:56 +0200

I första hand till Eva Selin (vars brev jag lyckades trycka bort...)

För den händelse någon skulle nappa på Catullusdikten: Det är fråga om
Catullus dikt nr 5, som börjar: Vivamus, mea Lesbia, atque amemus... ("Låt
oss leva, Lesbia, låt oss älska...")
Det stycke som väl är det som avses börjar på rad 7; andra ordet är mi
(dativ) (ej me, som är ackusativ) - sedan alternerar mille (tusen) och
centum (hundra):
Da mi basia mille, deinde centum,
dein mille altera, dein secunda centum,
deinde usque altera mille, deinde centum...
(ung.: Ge mig tusen kyssar, sedan hundra,
sedan tusen till, så hundra ytterligare ...)
--
"Amor vincit omnia" går ju i och för sig bra, även om, som någon påpekade,
det hos Vergilius står "Omnia vincit amor" (vilket passar bättre i

Hälsn.
Håkan Hallberg
Håkan Hallberg
Ass. Librarian