Subject: Re: datorisera katalogen
From: Goran Ericson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 15 Jan 1999 12:55:29 +0100

>Hej, jag heter Linda och arbetar på gymnasiebiblitek. Nu står jag i begrepp
>att datorisera vår kortkatalog. Undrar om någon har tips på bra program att
>använda sig av? Biblioteket är inte alltför stort så dom stora programmen,
>typ Btj 2000 och dyl., är inte riktigt aktuella. Tacksam för tips och förslag!

Hej Linda!
Som du har sett i tidigare svar är FileMaker Pro ett lättanvänt och ändå
kraftfullt databasprogram.
Men du behöver inte utveckla allt från början själv som någon påstod.
På Högskolebiblioteket i Halmstad har vi ett bibliotekssystem utvecklat i
FileMaker som heter ProBib. Detta är utvecklat här och en avdelning på
högskolan som kallas Filmakarna ansvarar för den.
Bland egenskaperna kan nämnas inbyggd tesaurus byggd på SAB och import av
poster direkt från LIBRIS Websök.
Systemet är sålt till en del andra bibliotek, bl a gymnasiebibliotek.
Vill du veta mera kan du skicka ett mejl direkt till mig.

Mvh

Göran Ericson                 tel: 035-16 71 05
Bibliotekschef                  fax: 035-14 85 28
Högskolebiblioteket i Halmstad        e-post: [log in to unmask]
Box 823
301 18 Halmstad