Subject: Re: datorisera katalogen
From: hannah stein <[log in to unmask]>
Date:Thu, 14 Jan 1999 13:33:43 +0100

Hej Linda!

Jag har varit gymnasiebibliotekarie i 20 år och har erfarenhet av BTJ2000.
För några år sedan gjorde jag en liten marknadsundersökning över olika
datasystem och fann då att Ligobib är ett billigt system som ändå möjliggör
en bra kvalitet på katalogen. Det används bl.a. av gymnasiebiblioteken i
Uddevalla. Du kan t.ex. ringa Inger Malmström på Agnebergsgymnasiet.
Jag ser att du redan fått flera förslag på system via Biblist. Dessa system
känner jag till. Filemaker är föstås fantastiskt bra och flexibelt, men det
kräver en stor ständig arbetsinsats, eftersom man skapar allting själv. I
längden måste man kunna importera eller kopiera poster på ett enkelt sätt,
annars går all arbetstid åt för katalogisering.
Bibliomatic är alldeles för enkelt för ett gymnasiebibliotek. Micromarc
blir relativt dyrt i längden, särskilt om man ska ha många användare.
Annars är det ett mycket bra system.
Det är viktigt att välja ett system som utvecklas, för utvecklingen på
detta område är jättesnabb.
Vad du borde tänka på är, om katalogen går att lägga ut på webben. Snart
kommer användarna att kräva det som ett minimum. Jag vet inte om det går
med Ligobib. Synd i så fall, för det är verkligen ett lättanvänt system,
med bra självbetjäningsmöjlighet och bra formulär för katalogisering.

Hälsningar
Hannah Stein
numera vid Högskolan i Helsingborg