Svar till Susanne:
På Malmö högskolas bibliotek arbetar vi för högtryck med detta. Eftersom vi är
en ny högskola är det kanske lättare att redan från början lägga stor tonvikt
vid att vi måste in i studenternas grundutbildning när det gäller
informationssökning och arbeta i nära kontakt med kursuppläggare och lärare.
Vi har formulerat mål för vår undervisning på olika nivåer och jag skickar dom
gärna. Informationskompetens vill vi ska vara en profil för Malmö högskolas
studenter. Eftersom vi även rekryterar "studieovana" grupper av studenter har
vi också sökt och fått pengar av BIBSAM till ett projekt, som syftar till att
undersöka speciell pedagogik för dessa grupper. Jag skickar gärna beskrivning
av det också. Detta läsår 98-99, som är det första "riktiga" på högskolan, har
vi efter beställning från området Teknik och ekonomi skapat en kurs, som heter
Presentationsteknik och informationssökning, där biblioteket ingår med en c:a
2-poängskurs med avslutande inlämning, som måste godkännas av oss. Skickar
även där beskrivning om du vill ha.
Vi har inte naturvetenskapliga, medicinska eller tekniska fakulteter utan i
stället tvärområdena Natur och resurshushållnin, Hälsa och samhälle och som
sagt Teknik och ekonomi.
Jag svarar gärna på fler frågor.
Christina Tovoté
ansvarig för undervisningen i informationssökning
Bibliotek/IT
Malmö högskola
Ehlin Susanne wrote:
> Hej!
>
> Har i uppdrag att utreda grundutbildningsfrågan när det gäller
> naturvetenskapliga bibliotek och behöver kollegers hjälp.
> Finns det några universitets- och högskolebibliotek som har erfarenhet av
> upparbetning av grundutbildningsansvar (litteratur, informationsteknik,
> låntagarundervisning m m) när det gäller medicinska, tekniska och
> naturvetenskapliga bibliotek? Är tacksam för tips av alla slag.
>
> Susanne Ehlin
>
> ********************************
|