Subject: kokböcker
From: "Kjellander, Tove" <[log in to unmask]>
Date:Fri, 4 Dec 1998 14:56:17 +0100

Hej alla
Jag vet att det inte är så många bibliotek i Sverige som har kokböcker,
men kanske
någon känner till detta ialla fall.
Jag letar efter födelseår (och dödsår) för en gosse vid namn Bartolomeo
Scappi.
Han var kock hos påvarna Paul III (vilkens begravningsmiddag han fixade)
och
Pius V. Dessutom skrev han ett mastodonverk om mat och middagar och allt
som
hör till, som utkom i 2 olika upplagor 1570 (369 s. resp 444 s.). Jag
har alltså
lyckats få fram massor av upplysningar om gossen i fråga, utom just
födelse
och dödsår.
Finns det någon som känner honom????
Undrar Tove Kjellander