Subject: Re: Libris eller inte Libris
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Wed, 16 Dec 1998 02:40:07 +0100

Tove, du skrev:
> Man kan ju bli vansinnig över svenskarnas känslighet!!!!
> Hur kan man kalla Libris för "personregister"??????
> Jag kan inte för mitt liv kalla det för annat än en bibliotekskatalog!

Jag tror du har missuppfattat Jacob Palmes syfte.  Jag har tidigare
följt hans korrespondens, bland annat rörande Libris, på ETIKLISTAN,
en e-postlista som startades i samband med att riksdagen tidigare i år
höll en hearing om etik på Internet.  Den e-postlistan har vuxit ut
till att handla om datorns roll i samhället, i största allmänhet.

Jacob Palme forskar vid Stockholms universitet om datorer som verktyg
för kommunikation mellan människor, t.ex. e-post och liknande system,
och han har längre erfarenhet på det området än de flesta i landet.
Han har studerat den nya personuppgiftslagen (PUL) noga, och riktat
stark kritik mot den på flera punkter.  Han menar att PUL hotar
yttrandefriheten.  För att påvisa orimligheterna i PUL försöker han
hitta existerande system, som enligt nuvarande utformning av PUL
skulle vara förbjudna.  Libris är ett sådant system, eftersom det
befattar sig med uppgifter om personer (författarna).  Även om du och
jag och Jacob Palme kan enas om att Libris är en bibliotekskatalog, så
tycker PUL att den är ett personregister.  Palme valde att använda
Libris som ett exempel på lagens orimligheter.

Eftersom Palme själv har skrivit flera böcker, så finns hans namn
registrerat i Libris.  Palme vände sig därför till Datainspektionen
och frågade om Libris hade tillstånd att lagra hans namn.

Det skrämmande är, att Datainspektionen inte svarade att
bibliotekskataloger givetvis är undantagna från PUL.  Deras svar gick
ut på att Libris är undantagen eftersom den har tillkommit på
regeringens uppdrag.  Det finns nämligen ett sådant undantag i
lagtexten.  En privat bibliotekskatalog, t.ex. BTJ, kan ju inte gärna
omfattas av just det undantaget.  Huruvida det finns något annat
undantag som skyddar privata bibliotekskataloger, är ännu oprövat.

Om du vill uttrycka din bestörtning, Tove, så är det inte till Jacob
Palme du ska rikta dig, utan till Datainspektionen som övervakar
tillämpningen av den nya personuppgiftslagen, till riksdagen som har
röstat fram den, eller till EU som givit direktiv om att en sådan lag
ska införas i medlemsländerna.

Lars Aronsson.
--
  Aronsson Datateknik          tel +46-70-7891609
  Teknikringen 1e              tel +46-13-211720      [log in to unmask]