Subject: Re: SV: kokböcker
From: "Kjellander, Tove" <[log in to unmask]>
Date:Fri, 11 Dec 1998 09:34:03 +0100

Det kan synas våghalsigt att opponera sig mot en auktoritet som Britannica,
men det tänker jag faktiskt göra:
Dom verkar vara ute och cykla helt enkelt.
Bartolomeo Scappi levde i mitten och slutet av 1500-talet, exakta årtal
tycks ej gå att belägga. Han fick jobb som kock hos Påven Pius V, varpå
vi därigenom kan sluta oss till att han faktiskt levde vid dennes tillträde,
1566.
Sedan har jag hittat en uppgift om att han ordnade begravningsmiddagen  för
Paul III som dog 1549. Den älsta tryckta kokboken påstås vara Platinas De
Honnesta Voluptate som utkom första gången 1475. Platina hette egentligen
Bartolomeo Sacchi di Piadena, men kallades för Platina.
Första upplagan av denna bok har jag lokaliserat till en samlare i USA.
Tredje upplagan 1480 finns i Wretmannska samlingen (kokboksmuseet i
Grythyttan) i ett tyvärr aningen defekt exemplar.
Kan Britannica möjligen blandat ihop de båda gubbarna som heter Bartolomeo?
Scappi: 1500-talet, Kock och Platina (Sacchi di Piadena) amatörkock och...
Vatikanbibliotekets första "formal librarian" under Påven Sixtus IV????
Tack iallafall för alla tips!!!
Tove Kjellander
PS Platina levde 1421-1481 DS

--