Subject: Re: Att länka
From: Susanna Broms <[log in to unmask]>
Date:Thu, 13 Aug 1998 12:46:26 +0200

Till alla BIBLISTare.

På försommaren kom nedanstående meddelande ut på BIBLIST. Jag hann inte
bemöta det innan jag gick på semester men jag känner att jag nog måste göra
det nu.

Saken är den att Lars Iselid, i god tro får man förmoda, har
vidarebefordrat information som varken är korrekt eller underbyggd.

En reporter på PCPLUS (på nätet) har påstått dels att länkning kommer att
bli lagligt genom EU:s direktivförslag, dels att en webbplats blivit fälld
i domstol för att ha länkat utan tillstånd. Inget av påståendena är
riktigt. Eftersom jag själv inte hört talas om den påstådda domen och gärna
ville veta varifrån den andra informationen kom, kontaktade jag reportern
bakom artikeln i PCPLUS.

Det visade sig då att reportern i sin tur bara vidarebefordrat
informationen utan att kolla om det hela stämde. Han mindes inte varifrån
han fått den...

Sanningen är alltså att den påstådda domen INTE meddelats. Parterna i
länkningsmålet FÖRLIKADES, alltså vet ingen hur det skulle ha gått om
domstolen meddelat en dom.

Vidare kan man inte påstå att direktivförslaget legaliserar länkning.
Möjligen kommer man att kunna göra ett "baklängesslut" som får den
konsekvensen men uttryckligen - nej. Personligen anser jag dock att man
skall ha tillåtelse att länka under vissa förutsättningar, se gärna
BIBSAM:s sida:

http://www.kb.se/bibsam/upphovsr/q-lankn.htm

Så var det!

Vänliga hälsningar

Susanna Broms

At 07:53 1998-06-18 +0200, you wrote:
> [...]
>
>Lagligt att länka
>
>För ett halvår sedan fälldes en webbplats av en domstol för att
>man utan tillstånd hade länkar från sin egen hemsida till en stor
>kommersiell webbplats. Men nu ska det bli lagligt med denna typ av länkar.
>Enligt ett förslag till EU om upphovsrätt på internet ska det inte behövas
>tillstånd för att länka till innehåll på andra webbplatser. Åtminstone inte
>så länge länkningen saknar ekonomisk betydelelse för upphovsmannen. Och här
>kan det
>säkert bli en hel del tvister. Hela förslaget kommer att presenteras i

                 Medical librarian

>        Umea University Library
> [...]
Susanna Broms, Legal Adviser
Royal Library, BIBSAM (Office for National Planning and Co-ordination)
P.O  Box 5039, S-102 41 Stockholm,
Sweden

E-mail: [log in to unmask]
Telephone: +46  8  463 44 09, fax: +46  8  463 42 74