Deckare i Djurgårdsmiljö

Marie-Anne Condé <[log in to unmask]>

Tue, 25 Aug 1998 15:59:56 GMT+1

text/plain

En fråga till belästa Biblist:are:

Det lär finnas en svensk deckarroman, som börjar med ett mord på
Dagens Nyheters redaktion i DN-skrapan, Stockholm, och vars handling
sedan fortsätter att utspela sig i just det hus undertecknad
tjänstgör som bibliotekarie. Bland annat upptäcks ett lik i
källarvåningen och onda anslag riktas mot institutionens prefekt (har
ingenting med dagens verklighet att göra!). Detta fick jag veta vid
ett studiebesök av kolleger här i förra veckan, vilket väckte min
nyfikenhet, men ingen i sällskapet visste vem som skrivit boken eller
dess titel. Även för mig var den en nyhet.

Är det någon som vet något om "mordet i Kork-Wicanderska Villan",
adress Lusthusporten 10, Djurgården, Stockholm??

Undrar dess bokvaktare:

Marie-Anne Condé
Institutet för Folklivsforskning vid Nordiska museet/
Etnologiska institutionen vid Stockholms universitet.

E-post-adress: [log in to unmask]