Subject: Re: lås på publika datorer
From: Bert Hoflund <[log in to unmask]>
Date:Fri, 17 Oct 1997 09:47:04 GMT

Hej Karin Ohrt!

Du skrev:
>Jag behöver tips om program för att "låsa" de publika
>biblioteksdatorerna, dvs hindra användare att skicka beställningar
>etc på Internet, ladda ner program på hårddisken etc. Jag har hört
>talas om Winu, finns det någon som har erfarenheter av det eller
>något annat program.

Ta dig en titt på Ikiosk. Finns demo att hämta på:
http://www.hypertec.com/products/ikiosk.htm?B1=More+Info
Med Ikiosk kan du ta bort olika funktioner eller "gråa" dem i
programmen. Det följer med en särskild fil just för Netcape Navigator.
Ikiosk tycks vara mycket vanlig på bibliotek i USA. Vi använder den i
Mölndal.

Om man vill låsa Windows95 finns det utmärkt beskrivet i:

Titel: Skolans datorer : idébok för lärare
Ort/Förlag: Växjö : Munin
Utgivningsår: 1996
ISBN: 91-88480-98-4 : Pris 312:00 (inb.)

Ha de
Bert Hoflund
Librarian, Molndals stadsbibliotek, Sweden
e-mail: [log in to unmask]
www: http://www.molndal.se/bibl/
phone: +46 31 677514
mobile phone: +46 706 277515