Jag arbetar sedan i juni på Kulturrådet med en skolbiblioteksutredning. Utredningen berör både grund- och gymnasieskolan. Jag har redan fått en hel del material från olika håll (Tack!), men jag tror att det finns mer.
Därför efterlyser jag:
Utredningar och kartläggningar om skolbiblioteksverksamhet på olika nivåer (skol-, kommun-, länsnivå) Arbets- och handlingsplaner för enskilda skolbibliotek eller för verksamheten i till exempel en kommun Måldokument och utvärderingar Exempel på skolor där man har lyckats integrera biblioteksverksamheten i skolan och arbetar utifrån läroplanens intentioner
Jag är också intresserad av att få veta mer om hur lärarhögskolorna (via högskolebiblioteket och/eller enskilda institutioner) ger (alt planerar att ge) blivande lärare/pedagoger kunskaper om informationshantering och vad bibliotekarieutbildningarna lär ut om pedagogik och skolans organisation. Både vad gäller lärar- och bibliotekarieutbildningen är jag ute efter exempel på projekt, delkurser, tillvalskurser, samarbete mellan högskolor, mellan institutioner eller mellan högskola och grund- eller gymnasieskola etc. Vilka redskap får lärar- och biblioteksstuderande för att kunna fungera som handledare i elevernas informations- och kunskapssökande arbete?
Hör gärna av er med rapporter, utkast, synpunkter!
Stort tack för hjälpen! Johanna Andersson Statens kulturråd Box 7843 103 98 Stockholm Tel 08 - 679 31 07 Fax 08 - 611 13 49 E-mail [log in to unmask]
[log in to unmask]
|