Subject: INFO: Scanning/texttolkningstjänster (O CR)
From: Niclas Wallin <[log in to unmask]>
Date:Wed, 27 Nov 1996 15:39:41 +-100

Skriptoriet Konsulttjänster
Hälsingeg. 15 BV
113 23 Stockholm

Tel/Fax: 08-34 14 19
Email: [log in to unmask]

VAT nr: SE680406059501

Bästa Biblistare och bokvänner!

"Skriptoriet", som har internationell boksökning som kärnverksamhet, och som även startat "LIMES" - en e-postkonferens för den skandinaviska bokantikvariska marknaden, erbjuder även en del andra tjänster för bibliotek. Bl. a. sköter jag allt arbete som rör Kungl. Skogs- och Lantbruksakademiens Bibliotek hemsidesystem (URL: http://www.kslab.ksla.se/).

Biblioteken har väldigt mycket att ge på Internet, bl.a. eftersom information i form av text effektivt kan spridas där. En första och viktig förutsättning för att sprida större mängder text effektivt är dock att den är lagrad som text och inte som bild. Ren text kräver enormt mycket mindre lagringsutrymme än text i bildformat och är dessutom sökbart.

Det finns en rad typer av texter som är lämpliga att göra åtkomliga från ett biblioteks hemsida. Exempelvis bibliografier, register och arkivförteckningar.

Ofta finns sådana skrifter endast i tryckt form. För att göra sådana skrifter tillgängliga för Internet, behöver man läsa in materialet med scanner för att sedan tolka bokstäverna och skapa en (sökbar) textbaserad fil. Denna kan lätt html-kodas för hemsidesystemet.

Jag vill nu erbjuda mina tjänster till de bibliotek som är intresserade av att få inscanning, texttolkning och html-kodning utförd på något verk.

Jag kommer att offerera i fasta priser för den som visar intresse! Jag kommer att kunna erbjuda konkurrenskraftiga priser!

Med vänlig hälsning,

Niclas S. Wallin