Subject: Re: SV: Biblioteken o upphovsrätten
From: Jon Erik Nordstrand <[log in to unmask]>
Date:Wed, 13 Nov 1996 10:41:12 +0000

Jag hörde eko-inslaget. Det gick ut på att om man efterfrågar en datalagrad
personuppgift måste man i framtiden identifiera sig, idag får man vara
anonym. Den omfrågade personen kommer att meddelas att han blivit omfrågad
och därtill vem som frågat.

Undantag görs för journalister samt konstnärer(!) som tydligen får
fortsätta att fråga som hittills.

Förslaget innebär en ändring av de nuvarande reglerna, men det torde
motiveras av en ny avvägning mellan individens rätt till integritet och det
allmänna intresset till information. Det verkar inte vara knutet till
förslagen om ändrad upphovsrätt.

Jon Erik Nordstrand

At 08.29 1996-11-13 +-100, you wrote:
>Hej Hörde avannonsering av ekonyheter strax efter kl.7.00 att man talat om
ny datalag som inskränker offentlighetsprincipen. Kan det vara vårt kära ämne
>undrar Margareta, som imponeras storligen av att ditt e-mail i går kväll
avsändes vid 24-snåret.Otroligt.