Subject: Re: Rehab-resurser på nätet
From: Yngve Johnsson <[log in to unmask]>
Date:Wed, 13 Nov 1996 00:29:56 +0100

>Jag sitter på Högskolan Dalarnas bibliotek i Borlänge och jobbar med att
>lägga upp en samling länkar till resurser inom området
>rehabiliteringsteknik. Jag undrar om någon av BIBLISTs deltagare kan tipsa
>mig om bra hemsidor. Jag är särskilt intresserad av att få tips om databaser
>på Internet samt texter (dissertationer, projektarbeten, artiklar m m)inom
>ovan nämnda område.

Rehabilitering berör ju till delar funktionshinder. Några tips med den
inriktningen:

SPRIDA - ett specialpedagogiskt regioncenter
http://193.180.218.5:80/hotell/sprida/index.htm

SIH - Läromedel
Att utforma information för WWW  - tips om enkla åtgärder som ökar
läsbarheten för människor med funktionshinder
http://www.mittsystem.se/hotell/sih/dh/htmldok.htm

Som ovan men utförligare - på engelska
http://trace.wisc.edu/TEXT/GUIDELNS/HTMLGIDE/htmlgide.html

SIH - Läromedel  / Specialundervisning - IT - Funktionshinder
http://www.mittsystem.se/hotell/sih/dataped.htm

Handikappinstitutet
HTTP://www.hi.se/
Länkservice för att söka vidare