Subject: Hur är de "nya" bibliotekarierna?
From: Jakob Harnesk <[log in to unmask]>
Date:Thu, 9 May 1996 15:06:14 +0200

Jag skriver för närvarande på en artikel till BBL om de olika
bibliotekarieutbildningarna (Biblioteks- och informationsvetenskap) i
Sverige (Borås, Lund, Uppsala, Umeå). Alla fyra kan sägas vara "nya": Borås
eftersom de rejält förändrat sin tidigare utbildning och de andra tre därför
att bara har funnits i ett par år.

Gemensamt för de flesta av utbildningarna är en tydlig akademisering,
jämfört med den gamla Boråsutbilningen. Man vill ge studenterna mer av en
teoretisk bas och mindre av praktiska "hantverkskunskaper". Vid tre
lärosäten erbjuds en utbildning på magisternivå, som bl a innebär att en
omfattande uppsats ska skrivas.

De nya utbildningarna har nu varit igång så pass länge att ett antal
studenter har utexaminerats.

Min fråga vänder sig till de av er som har erfarenheter (som kollegor eller
arbetsgivare) av de "nya" bibliotekarierna, och lyder i korthet:
- Hur är kvaliteten, jämfört med tidigare årgångar?
- "Kan" de något?
- Kan de helt andra saker än de gamla BHS:arna?

Som alla förstår är jag ute efter era första intryck; än så länge finns det
inte så många "nya" ute så att man kan göra några vetenskapliga studier.

Dessvärre behöver jag era synpunkter inom kort, senast måndag, per e-mail
eller telefon. Om jag får fler svar än vad som går att redovisa i artikeln
summerar jag gärna till BIBLIST.

Jakob Harnesk,  Executive officer
Royal Library, BIBSAM (Office for National Planning and Co-ordination)
P.O  Box 5039, S- 102 41  Stockholm, Sweden

E-mail: [log in to unmask]
URL:http://www.kb.se/bibsam/jakob/jakob.htm
Telephone: +46  8  463 42 70
                    : +46 70  553 91 98