Subject: Re: Utlåning av datadisketter
From: Bert Hoflund <[log in to unmask]>
Date:Mon, 9 Jan 1995 10:32:26 GMT

On Wed, 10 Jan 1996 12:24:50 +0200, you wrote:

>H=F6rde nyligen juristen och datar=E4ttsexperten Peter Seipel p=E5peka att=20
>utl=E5ning av b=F6cker med tillh=F6rande datadisketter var f=F6rbjuden enli=
>gt=20 upphovsr=E4ttslagen. Detta var helt nytt f=F6r oss och leder till en del=20
>praktiska funderingar, eftersom det b=F6rjar bli ganska vanligt med b=F6cke=
>r som=20
>har disketter som bilaga i en liten plasficka l=E4ngts bak i boken.
>
>Ska man plocka bort disketten och l=E4gga dit en liten lapp med n=E5n l=E4m=
>plig=20
> [...]

På Mölndals stadsbibliotek lånar vi inte ut några disketter, men det
är pga virusrisken. Jag har fattat upphovsrättslagen så, att *körbara*
program är förbjudna att låna ut utan upphovsmannens tillstånd, men
ofta är det ju övningsfiler på disketterna (texter, kalylblad o.d.)
och det tolkar jag som tillåtet. Shareware likaså. Det lånar vi ut på
CD-ROM. Skulle gärna vilja låna ut Corels bildsamlingar på CD ROM men
har inte vågat. Men i princip tycker jag de skulle vara likställda med
ett tryckt bildverk. Btj skrev för en tid sedan om ett folkbibliotek i
Skåne (Vellinge?) som lånade ut multimedia på CD-ROM. Enligt Btj
skulle det vara OK, men då fattar jag inte hur dom tolkar lagen, som
är entydig vad gäller körbara filer.

Hälsningar

Bert Hoflund - Sweden
Please reply only to: [log in to unmask]
Or pay me a visit at: http://www.algonet.se/~bert