Subject: Re: Vem äger lagen?
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Mon, 20 May 2019 10:57:03 +0200

Jan Szczepanski skrev:
>   I en artikel i New York Times "Accused of ‘Terrorism’ for Putting
> Legal Materials Online" ställs frågan på sin spets i USA. Hur är det i
> Sverige? Har vi tillgång till lagarnaa eller är lagarana även här en
> kommersiell produkt?
>
> KB satsar på digitalisering. Jag utgår från att KB ser till att våra
> lagar finns fritt tillgängliga på nätet

Du behöver inte sväva i okunnighet. Det räcker att läsa
innantill. Svenska lagar och beslut av myndighet är
uttryckligen undantagna från upphovsrätt. I elektronisk
form fanns svenska lagar först i databasen Rixlex som
drivs/drevs av riksdagstryckeriet. Den brukade kosta
pengar, men den blev gratis 1 juli 1996, efter att två
riksdagsmotioner hade föreslagit detta. Senare kom
den också på webben och är numera en del av
Riksdagens webbplats. Utöver detta har några andra,
fristående aktörer också tillhandahållit gratis och öppna
versioner av svenska lagar, numera mest känd är
sajten http://lagen.nu/

Det ovanstående gäller aktuella lagar. Det historiska
riksdagstrycket har ju KB digitaliserat.

Sverige ligger alltså bättre till än USA. Där kämpar
Carl Malamud och Internet Archive vidare, vilket
beskrivs i artikeln som du länkade till.

--
   Lars Aronsson ([log in to unmask])
   Projekt Runeberg - fri nordisk litteratur - http://runeberg.org/