Subject: SV: [BIBLIST] Biblioteksstatistik år 2017
From: Tommy Bildström <[log in to unmask]>
Date:Mon, 20 May 2019 07:31:31 +0000

Det är ett känsligt ämne och när jag jobbade som tillförordnad chef  (folkbibliotek) fick jag faktiskt ett klagomål från en sökande som påstod att det var väldigt mycket svårare att få jobb som man i just vår region. Jag tog klagomålet på allvar och jag tror faktiskt att det finns vissa strukturer i hur man anställer som vi borde se över, och det ganska ordentligt. Jag kontaktade faktiskt facken och jag skulle egentligen vilja ha en liten undersökning som kunde visa på hur många arbetslösa män som är bibliotekarier och om den är oproportionerligt stor. Jag känner personligen några utbildade bibliotekarier (både kvinnor och män, mest män kanske) som återvänt till industriarbete då man inte haft möjlighet att haka sig fram på bemanningsföretag. Oftast har dom familj och barn. Vilket i sådana fall skulle innebära att vi missar pappor och mammor som har en bakgrund i industrin. I sådana fall är det obra (som vi säger här uppe). Problemet är att detta är anekdotisk bevisföring och man skulle behöva undersökningar ger verkliga fakta.

När det gäller läsning, läsande förebilder, språk och vårt kulturuppdrag så vill vi såklart också ha en mångfald bland personalen. Det behöver egentligen inte vara direkt kopplat till kön, men givetvis är det önskvärt om man har en stor bredd och är förankrad i något sorts snitt av populationen?

Jag tycker att vi ska välkomna en granskning. Vi vill bli bättre.

Mvh Tommy Bildström
Bibliotekschef Nordmaling