Subject: Re: SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] Nya bibblan i Fittja likställer alla sprÃĨk
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Fri, 10 May 2019 20:37:51 +0300

Hejsan,

i ingressen till artikeln i tidningen Botkyrka direkt (som Jan S citerade)
står det såhär:

"Istället för egna hyllor för böcker på andra språk än svenska sorteras nu
böckerna efter teman och språken blandas på hyllan".

Att språken blandas på hyllorna låter inte alls dumt, tycker jag spontant,
men det vore intressant att höra mer om hur "böckerna nu sorteras efter
teman".

Artikeln ger ett exempel på teman, dvs "kokböcker", men åtminstone
jag skulle gärna veta lite mer.

Tänker bibliotekarierna i Fittja följa något traditionellt system för
temasorteringen ( som Deweys system eller UDK ) eller har de gått in för
något nytt ( kanske i stil med de teman som jag föreslår i kapitlet
"Kunskapens och praktikens klasser" och två därpå följande kapitel i mina
essäer om makt och bibliotek i informationssamhället?) ?

Med vänliga hälningar från Finland,

Mikael

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://bibliotekettarsaka.wordpress.com *
http://blog.spinellisfootsteps.info/