Subject: Re: SV: [BIBLIST] Anmälde nekat bokinköp till JO
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Fri, 4 Nov 2016 10:20:19 +0200

Ja, må bibliotekarien kunna föreslå, att den krävande låntagaren köper
sitt eget exemplar eller lånar boken av en bekant.

Och när frågan ska ses ur juridisk synvinkel, så har väl Susanna Broms och
JO alldeles rätt. Neka fjärrlån låter dock hårt, särskilt om låntagaren
måste betala för det.

Inte vore det heller bra ifall alla bibliotek saknade den ifrågavarande
boken så att inget bibliotek hade möjlighet fjärrlåna den.

En snabb sökning i Kungliga bibliotekets katalog ger vid handen, att bara
ett tiotal bibliotek i Sverige har skaffat boken. Antalet kan förefalla
jämförelsevis litet men för den skull vill jag inte klandra
bibliotekarierna eller reglerna, som bibliotekarierna följer.

Problemet är större än detta enskilda fall. Det är som med Clinton och
Trump, man vill inte se någondera, men den ena måste tydligen väljas.
Eller ges det ett tredje: att bibliotekarien tar saken i egna händer?

frågar

Mikael Böök

senaste bok:  "Biblioteksaktivisten" (finns i 7
rikssvenska bibliotek, jfr libris.kb.se)

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/