Subject: Re: "VarfÃļr ska bibliotek se ut som skyddsrum med massa bokhyllor?
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Sun, 25 Sep 2016 20:40:29 +0300

Jan, tack för länkarna till referaten från Erik Fichtelius föredrag i
Kristianstad och Eslöv.

Under seminariet i Kristianstad på temat "Det fria ordet" tog Fichtelius
upp "den så kallade filterbubblan, alltså hur algoritmer styr våra
sökresultat på nätet så att våra tidigare sökningar avgör vilken
information vi får".

"Det är kanske en av de största farorna för demokratin i vår tid, och en
av bibliotekens viktigaste uppgifter i framtiden, att hantera
filterbubblan", sade Fichtelius.

Det vill jag gärna hålla med om. Men jag är rädd för att "farorna för
demokratin" redan har visat sig vara ännu större än ordet "filterbubblan"
ger vid handen.

Ta till exempel Facebooks censur av "napalmflickan", som det har skrivits
en del om i tidningarna på sistone (t ex här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article23494162.ab)

Saken gäller inte enbart hur Facebooks algoritmer påverkar samhället utan
även hur det ifrågavarande företaget utnyttjar sin unika mediala och
politiska maktposition. Mer om Facebook, internet och biblioteket här:
https://bibliotekettarsaka.wordpress.com/2016/08/29/biblioteket-ikke-facebook-ma-bli-internett-1/
https://bibliotekettarsaka.wordpress.com/2016/08/29/biblioteket-ikke-facebook-ma-bli-internett-2/
https://bibliotekettarsaka.wordpress.com/2016/09/22/biblioteket-ma-bli-internett-ikke-facebook-3/

Hälsar,
Mikael

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/