Subject: Re: Tips på humoristiska lättläst-böcker
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Wed, 4 Nov 2015 08:42:30 +0100

Nå, personalen på det där äldreboendet fick väl redan tillräckligt många
tips men med tanke på framtida behov skulle jag helt försynt vilja föreslå
Yuval Noah Hararis Sapiens, en bok som också Jenny Lindh har rekommenderat i
DN.

Varför just den boken? Jo, jag är visserligen hemmaboende, tillsvidare, men
åtminstone äldre,  och jag gillar alltså Hararis humor--"Man kan aldrig
förmå en apa att lämna ifrån sig en banan genom att lova den oändligt många
bananer i aphimlen när den är död", till exempel. Och så har ju Joachim
Retzlaff gjort en vacker och lättläst översättning av Sapiens till svenska.

Mikael "grå pantern" Böök
Isnäs
Finland

PS Jag tror dessutom att personalen skulle må bra av att läsa den här boken.