Re: Det finns faktiskt en fÃļrdel med e-bÃļcker

Mikael Book <[log in to unmask]>

Tue, 29 Sep 2015 23:19:19 +0300

Survey-undersökningar kan visst vara nyttiga t.ex. som indikatorer på vad
folk tycker och tänker om e-böcker.

Men det där med att e-böcker vore "bättre än tryckta dito bara i ett
avseende, nämligen då man behöver snabb tillgång till en text" låter i
alla fall bra fånigt. Annars skulle knappast Wikipedia ha uppnått sin
oerhörda popularitet. Och visst lever Wikipedia upp till sitt namn ("wiki"
betyder som bekant snabb). Men är det den enda poängen med det
elektroniska uppslagsverket? Är det inte också rätt bekvämt att inte som
T.S.Eliot behöva kånka på hela volymer av Encyclopedia Britannica på sina
resor? Ja, och så har vi själva innehållet och dess uppdateringar--kort
sagt, orsaken till at Wikipedia närmast totalt har slagit ut E.B. För att
inte tala om dessa bokverks respektive priser!

Okej. E.B. har i viss mån kommit igen, nämligen i form av en e-bok.
Framför allt gamla upplagor av uppslagsverk som ursprungligen gavs ut i
pappersformat, kan vara riktigt bra att ha. Vi minns Projekt Runebergs
e-bokversion av Nordisk Familjebok (Uggleupplagan)--fina saker som står
sig i tiden! Poängen är inte heller i detta fall enbart, att få snabb
tillgång till artiklarna, utan att överhuvudtaget få tillgång.

Någon kanske invänder, att Wikipedia inte är en bok eller Projekt
Runebergs Uggleupplaga inte är en e-bok. Men just denna invändning
avslöjar vad det är fråga om, dvs om rådande ideologi och hype.
Survey-undersökningen förefaller att enbart kartlägga den rådande hypen om
"e-boken", enligt vilken denna är någonting som förlagen har börjat
tillverka och marknadsföra och som en användare av biblioteket kan "låna"
med mera.

Vid det här laget har jag för min del redan samlat ett tusental e-böcker i
min telefon. Naturligtvis läser jag också tryckta böcker. I det avseendet
motsvarar även jag den bild av e-bokläsaren som survey-forskarna har
kommit fram till. Det senaste tillskottet i mitt personliga
e-bok-bibliotek är "The WikiLeaks Files", i vilket forskare i
internationell politik analyserar det nuvarande USA-imperiet med
utgångspunkt i den väldiga dokumentsamlingen, som brukar kallas Cablegate.
(Man kan f.ö. fråga sig om inte också dessa dokument utgör en bok eller
kanske ett helt bibliotek?) Den ifrågavarande boken, som jag alltså
föredrog att skaffa i elektroniskt format (MOBI, även standardformat för
Amazons Kindleutgåvor), utges av förlaget Verso i London i samarbete med
WikiLeaks. Men till åtskillnad från flertalet sådana e-böcker är e-boken
"The WikiLeaks Files" föredömligt DRM-fri. Hur många bibliotek har den i
sin samling?

Hälsningar,

Mikael

PS Lite mer om den nya WikiLeaks-boken, inklusive en länk till förlagets
webbsida där den kan köpas, står att läsa i bloggen "Spinelli's
Footsteps";
http://blog.spinellisfootsteps.info/post/2015/09/29/Comments-on-the-%22Ending-of-the-Illegal-surveillance%22

https://projectebooks.wordpress.com/2015/09/29/wheo-loves-the-swedish-e-books-new-research-on-the-different-actors/