Subject: Re: Subversiv bibliometri
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Fri, 17 Apr 2015 12:07:32 +0300

Subversiv är ett politiskt ord, bibliometri en vetenskap. När dessa
blandas uppstår en rolig diskussion. Värre blir det ifall man späder på
med ekonometri för då blir blandningen lätt bitter eller besk. Men Björn
Hammarfelt har tydligen garderat sig mot sådana överdoser; han medger ju
(i klippet som Jan S. bifogade) att "statistiska studier bara kan ta oss
en bit på vägen".

Om nu bibliotekarierna med sina bibliometrier också lyckas spela en
subversivt-omstörtande roll i samhället genom att i någon mån rucka på
dess föregivet genialiska manliga stöttepelare så är detta väl alldeles
utmärkt? Det tycker i alla fall undertecknad (ifall någon
BIBLIST-prenumerant skulle ha undgått att märka det).

Denna diskussion leder alltså fort in på bibliotekariens yrkesroll och
roll i samhället. Medan ekonomen med sin ekonometri och sin bokföring är
en underordnad och rent kameral figur (politikerns kammartjänare) står
bibliotekarien på ett högre och mer självständigt plan. Bibliotekarien har
nämligen till uppgift att ordna upp informationen och kunskapen medan
ekonomen enbart ska hålla reda på de materiella tingens rike.

I och med IoT (the internet of things)  kommer dessutom ekonomens
ställning att bli ännu mer subaltern än hittills medan bibliotekariens
ytterligare stärks--naturligvis förutsatt att vi med gemensamma krafter
lyckas revolutionera Amazons, Facebooks, Googles, Apples, Microsofts och
överhuvudtaget de transnationella IT-företagens till groteska
proportioner ansvällda makt.

Att även bibliotekarier (och inte bara utpräglade bibliometriker)
emellanåt kan gripas av storhetsvansinne bör inte heller förnekas. Nyligen
läste jag någonstans (antagligen här på BIBLIST) om ett seminarium där man
ska diskutera om bibliotekarien också borde inta litteraturkritikerns
plats i samhället. Det borde han eller hon inte. Inte ens om
litteraturkritikerns yrke håller på att dö ut, som det just nu kan
tyckas.

Däremot vore det helt OK ifall biblioteken gav ut e-böcker och således
till den delen övertog förläggarnas yrkesuppgift. Och inte bara gav ut,
utan också bevarade e-böckerna på bibliotekets egen internetserver.

Så långt viljans optimism, för att tala med Romain Rolland. Intellektets
pessimism påminner däremot om den dystra sanningen:  att e-böckerna redan
har uppsugits i de ovannämnda IT-jättarnas "moln".

Med vänliga hälsningar,

Mikael

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/