Subject: Re: bibliotek och yttrandefrihet (politik)
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Wed, 25 Mar 2015 14:58:13 +0100

Kulturnämnden i Helsingborg backar från tidigare riktlinjer kring
kulturförvaltningen lokaler.

Ur pressmeddelande:

Under 2014 antogs riktlinjer för uthyrning av kulturförvaltningens
lokaler i syfte att stödja verksamheternas bedömning av olika
evenemang. Dessa riktlinjer är inte samstämmiga med bibliotekslagen
och gör att biblioteket som mötesplats inte bidrar till fri
åsiktsbildning vilket är verksamhetens målsättning. För att säkra att
riktlinjerna går i linje med bibliotekslagen och verksamheternas mål
ses nu riktlinjerna över av biblioteket och kulturförvaltningen.

Biblioteken ska präglas av öppenhet för olika perspektiv och stå fri
från censur eller andra hindrande åtgärder, vilket ställer frågan om
riktlinjerna på sin spets. Biblioteket är en mötesplats i det
demokratiska samhället och där ska fri åsiktsbildning råda.
Bibliotekets verksamhet ska bidra med information genom samlingar och
tjänster som ligger i linje med verksamhetsuppdraget. Bibliotekets
riktlinjer ska i enighet med bibliotekslagen inte exkludera, censurera
eller kränka någon. Riktlinjerna skall byggas på en neutralitet och
allsidighet och gälla såväl samlingar som tjänster

http://www.mynewsdesk.com/se/helsingborg/pressreleases/kulturfoervaltningen-ser-oever-kritiserade-riktlinjer-1133986

Krönikören Sören Sommelius kommenterar i Helsingborgs Dagblad:

Nå, nu byter kulturdirektör Bibi Hidén fot. Hon ”tycker att det är bra
att frågan lyfts och att det har visats ett stort engagemang kring
problematiken”. Och hon medger att det finns ”brister” i de rådande
riktlinjerna.

Det sista har hon onekligen rätt i. Kulturförvaltningens aningslösa
”riktlinjer” bryter mot bibliotekslagen, är djupt odemokratiska – och
gäller inte bara bibblan utan alla kulturförvaltningens lokaler, som
Dunkers, konserthuset, stadsteatern.

Han påpekar också att:

Samtidigt fortsätter bibliotekets materiella förfall, med nedskurna
öppettider, dålig personalbemanning, otillräckliga anslag till bok-
och medieinköp. År efter år placerar sig Helsingborg bland de skånska
kommuner som allra sämst vårdar sina bibliotek, inte minst vad gäller
barnverksamheten.

Låt oss återfå ett demokratiskt och levande bibliotek!

http://www.hd.se/kultur/2015/03/24/efter-pudeln--lat-bibblan-leva/

Catharina Isberg, bibliotekschef i Helsingborg är värd en eloge.

Jan

Är det rätt att kränka islam på det sätt som vår utrikesminister
gjort? Lars Vilks tar upp frågan på sin blogg under rubriken:
Provokationen som regeringsmetod.

Utrikesminister Wallström har provocerat, ja kanske idkat hets mot en
enorm folkgrupp. Sådant är både kränkande och framför allt onödigt.
Hur skulle det vara att visa lite respekt?

Lite knivigt är det att avgöra om detta, lite tillfälliga utspel, är
politiskt korrekt eller inte. I varje fall kan man se hur de politiskt
korrekta leden delar upp sig i en helt ny klyvning.

Frågan är om det är rätt när Wallström kränker men fel när Vilks gör det.

http://www.vilks.net/

--
Jan Szczepański
F.d Förste bibliotekarie och chef för f.d Avdelningen för humaniora,