Subject: Re: SV: [BIBLIST] SV: [BIBLIST] politiker censurerar bibliotek
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Wed, 11 Mar 2015 09:18:28 +0200

Hej igen! Omständigheterna kan som Bengt säger förefalla oklara. Eller det
kan tyckas att bibliotekarierna helst bör låta bli att blanda sig i sådana
saker.

Men så är det inte. Bibliotekarierna kan helt visst inta en självständig
position, om de vill. När det gäller ukrainakrisen är frågan bara: var och
varmed ska vi börja?

Jag föreslår att vi börjar där vi bor. Men vilken sak ska vi alltså ta
upp? Mitt förslag är att bibliotekarierna ska hjälpa "Borgmästare för
fred" (Mayors for Peace) att åstadkomma kärnvapennedrustning. Bifogar min
insändare i tidningen "Östnyland":

Lovisa bör gå med i Borgmästare för Fred

Lovisa stad borde ansluta sig till nätverket Mayors for Peace, dvs
Borgmästare för Fred. Eftersom Lovisa inte har en borgmästare vore det
formellt fullmäktigeordförandes eller stadsdirektörens sak att ta detta
steg.

Det var Hiroshimas borgmästare Takeshi Araki som startade MfP år  1982.
Under årtiondenas lopp har nätverket vuxit kraftigt. Idag har över 6500
städer i 160 länder (i alla världsdelar) anslutit sig, tillsvidare dock
bara tre i Finland (Mariehamn, Varkaus och Nousiainen). Nuvarande
ordföranden för MfP är Tadatoshi Akiba, även han borgmästare i Hiroshima.

Och vad vill Borgmästare för fred? Jo, avskaffa kärnvapenrustningarna. Det
här har alltså ingenting med partipolitik att göra. Det är kort sagt en
framtidsfråga för hela människosläktet.

Timo Virtala från Lovisa fredsforum och undertecknad har också tidigare
föreslagit detta: att Lovisa stad går med i Mayors for Peace. Jag är
övertygad om att många lovisabor och östnylänningar   inte minst de rätt
så talrika deltagarna i den årliga Hiroshimaceremonin vid simstranden!
stöder förslaget. Och atomkraftverken på stadens område ger dess fäder och
mödrar i stadsfullmäktige särskild  anledning att verka för nukleär
nedrustning.

Ifall detta låter väldigt moralistiskt vill jag fråga er: tror ni att
kärnvapenrustningarna kommer att upphöra av sig själva? Eller behövs det
en stark internationell opinion, som tvingar kärnvapenstaternas regeringar
att ändra kurs?

Meningen med MfP är att bygga upp denna nödvändiga världsopinion genom att
flytta ansvaret till lokalplanet. Opinionen måste skapas underifrån, av
städernas och kommunernas invånare.

Idag talas det mycket om terrorism. Alltför mycket, anser jag, såvida man
inte i detta begrepp också tar med den sk. terrorbalansen mellan
stormakterna. Avskräckningen med massförintelsevapen är i grunden
ingenting annat än terrorism.

Mer information (på japanska och engelska) om Mayors for Peace finns på
adressen  www.mayorsforpeace.org.

Mikael Böök
Isnäs