LISTSERV mailing list manager LISTSERV 15.5

Help for BIBLIST Archives


BIBLIST Archives

BIBLIST Archives


View:

Next Message | Previous Message
Next in Topic | Previous in Topic
Next by Same Author | Previous by Same Author
Chronologically | Most Recent First
Proportional Font | Monospaced Font

Options:

Join or Leave BIBLIST
Reply | Post New Message
Search Archives


Subject: Re: Reklam på biblioteket
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Reply-To:BIBLIST - Topics in Nordic research library user services <[log in to unmask]>
Date:Sat, 17 Aug 2013 10:38:56 +0300
Content-Type:MULTIPART/MIXED
Parts/Attachments:
Parts/Attachments

TEXT/PLAIN (56 lines)



On Fri, 16 Aug 2013, Jan Szczepanski wrote:

> Reklam är fult.

Fult är motsatsen till vackert. Men reklam kan vara vacker. Kanske Jan 
tycker, att reklam i biblioteket är moraliskt förkastligt? Det är den 
förvisso. Men varför? Jo, för att boken och biblioteket "är heliga och 
ingen ska spotta på dom", som Jan skrev (23.1.13) i ett inlägg om 
kommunala antikvariat för pappersböcker. Reklamfinansiering av biblioteket 
och boken luktar nämligen pengar, och pengar är inte ängar. Pengar är det 
heligas motsats.

> Men reklam kan ge biblioteket  den där extra slanten
> som kan möjliggöra den där spännande drömmen som biblioteket har.

En extra slant, jovisst, men alltid till priset av den där spännande 
drömmen. Såvida vi inte lyckas göra pengarna själva till heliga ting. Kan 
något svenskt bibliotek erbjuda "Helig ekonomi" av Charles Eisenstein? 
(Ang. "Helig-ekonomi", se http://sacred-economics.com/read-online/)

> Pengar luktar inte sa en romersk kejsare till sina besvärade söner
> efter att han börjat ta betalt för besök på offentliga toaletter.

Att pengar inte luktar? Sätt näsan intill en gammal, hederlig slant. Visst 
luktar den både av svett och metall. Månne inte kejsaren tänkte på stanken 
från kloakerna mer än på statskassan. Knappast tänkte han som borgaren 
bara på sin egen ficka.

> Eller är vi också lite fina i kanten?

Absolut. Och det bör vi också fortsätta att vara. Eller, som ALA:s Martin 
Garnar uttrycker saken: "Is the loss of the librarys reputation within the 
community worth the potential advertising revenue?"

> Här en artikel kring reklam och bibliotek
> http://www.americanlibrariesmagazine.org/article/libraries-weigh-accepting-paid-ads-keep-afloat

Ja, alla har någonting att vinna: biblioteket får inkomster, 
bibliotekarierna får behålla sina jobb och lönepåslag (vid nästa 
högkonjunktur) , bibliotekets kunder får veta var den godaste och 
billigaste pizzan säljs och marknadens hjul fortsätter att snurra.

Gör som Google: håll kapitalismens skuta flytande med reklampengar! (Men 
installera Tor browser om du inte vill att NSA ska veta vad du håller på 
med.)

Med vänliga hälsningar,

Mikael

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 * 
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/


Back to: Top of Message | Previous Page | Main BIBLIST Page

Permalink



SEGATE.SUNET.SE

CataList Email List Search Powered by the LISTSERV Email List Manager