Subject: Re: Inköpsförslag
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Wed, 16 Jan 2013 12:53:25 +0200

On Tue, 15 Jan 2013, Jan Szczepanski wrote:

> The Battle for the Books: Inside Google˙˙s Gambit to Create the World˙˙s
> Biggest Library
> Jeff Roberts
> $2.99
>
> Boken är väl värd pengarna. Jag misstänker dock tyvärr att bibliotek
> inte kan köpa in den.
>
> http://pro.gigaom.com/books/the-battle-for-the-books/

Håller med, detta reportage om Googles egna biblioteksplaner är t.o.m.
värd sitt något högre Kindle-pris ($6.19 ; mera härom nedan).

Skribenten Jeff Roberts för berättelsen om Googles ambitiösa
inskanningsprojekt och omvärldens reaktioner fram till årsskiftet
2012-2013 och lyckas därmed åtminstone vara högst aktuell om än inte
särskilt originell. Men författaren har i alla fall besökt
universitetsbiblioteken i Stanford, Michigan och Harvard, samt New York
Public Library, och alltså talat om saken med en och annan
bibliotekstjänsteman, vilket kanske trots allt är lite avvikande: när det
gäller IT-bolagen brukar ju mediafolket nöja sig med att prata med (och
om) deras chefspersoner eller med finansanalytiker. Som vanligt, när det
är fråga om amerikanska journalister, ser också Jeff Roberts bara sin
närmaste, läs nordamerikanska, omgivning.  Han får med andra det stora
bokkriget (syftar på bokens titel: The Battle for the Books) att te sig
närmast som en intern kamp mellan "intelligentian" på USA:s Östkust och
"ingenjörerna" i Silicon Valley! Att denna begynnande strid om vem som ska
äga vad vi läser eventuellt har några biverkningar i andra länder och
världsdelar och att företaget Google faktiskt redan har hunnit bli något
av en världsmakt skymtar visserligen ibland mellan raderna, men någon
större förståelse av vad googlifieringen innebär på globalplanet bör den
som köper och läser denna skrift nog inte vänta sig. (Inte heller nämner
Roberts det faktum att Google samarbetar med CIA kring projektet "recorded
future" -- den inspelade framtiden -- trots att Googles digitala bibliotek
uppenbarligen är av intresse även ur den synvinkeln.)

> [Ur Jans klipp]
>
> By early 2009, influential figures in the academic and literary world
> had begun to digest the implications of the proposed Google Books
> settlement, and they were worried. The settlement raised questions
> about Google's motives, and it also set off a number of emotional trip
> wires about knowledge in the digital age. Who will be the gatekeepers
> of our books -- libraries or companies? Who will determine the literary
> canons of the future -- people or computers?

'Gatekeepers' tarvar en kommentar. Klart är att biblioteken borde äga vad
vi läser. Men det betyder väl inte att bibliotekarierna ska agera
portvakter? Nej, låt oss ta fasta på R. David Lankes definition av
bibliotekarien som en 'facilitator', en tillrättaläggare(?)

Och sedan detta: ska människor eller datorer bestämma våra litterära
kanoner! Det är faktiskt bara en sk retorisk fråga. Naturligtvis bör
människor -- även kallade kritiker -- sköta om den saken! Bara verkligt
inbitna ludditer, som inte har någon aning om datorer, kan inbilla sig att
*de* skulle vara i stånd till att sköta kritikerns -- och,för den delen,
bibliotekariens -- uppdrag!

A propos datorer kan jag ytterligare rapportera, att det varken lyckades
mig att installera den billigare versionen av den här e-boken på min
linuxdator eller, via Apples närbutik (ursäkta, menade nätbutik), på min
Ipad. (Trots att jag gjorde ett rätt så allvarligt försök att köra Nook
for PC under Debian med hjälp av Wine). Därför nödgades jag slutligen
öppna min digitala plånbok och inhandla den dyrare Kindleversionen via
Amazon (en firma som jag föraktar djupt efter vad de gjorde åt WikiLeaks).
Men, som sagt, det var det värt. Särskilt underhållande är att läsa om
hur de stora IT-drakarna försöker få "rätten" på sin sida i sina försök
att såra och skada sina rivaler. Hoppas att de äntligen lyckas ta kål på
varandra! Bara de inte drar med sig biblioteken i fallet...

Hälsningar,

Mikael

PS Tack, Jan för dagens Aaron Swartz-citat: "With enough of us, around the
world, we'll not just send a strong message opposing the privatization of
knowledge -- we'll make it a thing of the past. Will you join us?"