Subject: Re: Danska förlag lanserar lånesystem för e-böcker
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Tue, 15 Jan 2013 20:33:19 +0100

Bäste Broder!

Du skriver:  "Lånesystem för e-böcker" är problemet, inte lösningen.

Tyvärr lever vi i en marknadsekonomi, vilket är ett större problem.
Förlagen vill och måste tjäna pengar, utan profit inga böcker.
Sådan är kapitalismen. Multinationella företag är ett faktum.

Jag har under min korta levnad lånat tusentals böcker på bibliotek.
I bara ett fall blev jag återbetalningsskyldig, när jag glömde kvar
en bok på tåget.

Ägarfrågan är central. Helt riktigt. Universitetsbiblioteken köper
inte sina tidskrifter utan hyr eller leasar dom på årsbasis. Även
många av dom elektroniska "bokpaketen" hyr biblioteken.

Visioner är visioner. Money makes the world go round.

Mitt bidrag till din vision finns här

http://www.scribd.com/Jan%20Szczepanski

Hälsningar

Jan