Subject: Re: Danska förlag lanserar lånesystem för e-böcker
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Tue, 15 Jan 2013 17:18:04 +0200

Käre Jan,

tack för dina intressanta nyheter, t. ex. boknyheten "The Battle for the
Books. Inside Google's Gambit etc.", som jag beslöt att skaffa och
håller på att läsa.

Följande riktar sig inte mot dig personligen. Däremot ska jag försöka
hälla ännu ett spann vatten över den sovande Bibliotekariens huvud.

Hur många "lånesystem för e-böcker" Du än inför så går det käpprakt åt
helvete.  "Lånesystem för e-böcker" är problemet, inte lösningen.

Allt som vi har eller får, inklusive livet självt, är visserligen bara
till låns. I denna bemärkelse är hela vår tillvaro ett enda stort
lånesystem.  Utom e-böckerna, som faller utom ramen.  E-böckerna är
undantaget, som bevisar regeln.

Varför borde vi inte säga laissez faire, låt gå för att "låna ut"
e-böcker?

Därför, skulle jag vilja svara, att vi inte vill att Google och andra
multinationella bolag ska äga våra böcker. Hur långt är vi alltså beredda
att gå? Att "låna" en bil kan visserligen betyda ungefär detsamma som att
"stjäla" en bil. Det kan också betyda ungefär desamma som att "köpa" en
bil (leasing). Men kan "bok" betyda "bil"? Nej, ty man kan inte "läsa"
en bil. Lika lite kan man "låna" en e-bok.

Med vänliga hälsningar,

Mikael

Mikael Böök * [log in to unmask] * gsm +358(0)-44 5511 324 *
http://www.kaapeli.fi/book/  * http://blogi.kaapeli.fi/book/ *
http://blog.spinellisfootsteps.info/