Subject: Det blir många glada skratt när bokbilen kommer till Flores d e Oriente, ett slumområde i Tegucigalpas
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Mon, 19 Dec 2011 14:19:20 +0100

Citat:

Det blir många glada skratt när bokbilen kommer till Flores de
Oriente, ett slumområde i Tegucigalpas, huvudstad
i Honduras. Frivilligorganisationen Compartirs biblioteksprojektet i
Tegucigalpas fattigkvarter stöds med
en miljon kronor av Sida och Kungliga Biblioteket. Bokbussen åker runt
till 16 skolor, till 8 000 barn i huvudstadens
utkanter, fem dagar i veckan, året runt.

http://www.sida.se/Documents/Import/pdf/Litteratur.pdf

Samtidigt som jag läser om vad SIDA gör så dimper Biblioteksbladet ner
och  här uppmärksammas
i en artikel Biblioteksföreningens samarbete med Kenyas motsvarighet.

http://biblioteksbladet.se/wp-content/uploads/2011/12/Biblioteksbladet-nr-10-11.pdf

Det värmer att i dessa juletider när marknadskrafterna har tagit över
även denna högtid läsa
om internationell solidaritet.

När kommer vi att få se insamlingsbössor på biblioteken för att stödja
och upprätthålla läs-
kunnigheten i världens fattigaste länder? Våra användare uppskattar
högt och rent sina
bibliotek och vet hur viktiga dom är.

Får jag föreslå att Svensk biblioteksförening tar initativ till en
sådan årlig insamling?

Så kan väl vi hjälpa till att sprida bokens välsignelse..

Jan

--
Jan Szczepanski
Övre Olskroksgatan 20