Subject: Re: SV: [BIBLIST] Att bevara internet för framtiden
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Mon, 19 Dec 2011 10:21:11 +0100

IIPC-konsortiets målformulering är ganska vidlyftig (och bra så):

"The mission of the International Internet Preservation Consortium (IIPC) is
to acquire, preserve and make accessible knowledge and information from the
Internet for future generations everywhere, promoting global exchange and
international relations."

Främst handlar det väl ändå här om att bevara i betydelsen arkivera?

Men i dessa dagar finns det kanhända ännu större anledning att bevara
internet i betydelsen 'rädda'. På onsdag denna vecka antas nämligen
Kongressen i USA rösta om den sk Stop Online Piracy Act (SOPA), av många
ansedd såsom ett hot mot internets själva existens.

Enilgt Wikpedia skulle SOPA-lagen tillåta USA: s justitiedepartement att
söka domstolsbeslut mot webbplatser, som anklagas för intrång på copyright
eller för att möjliggöra eller underlätta brott mot upphovsrätten. Efter
domstolsbeslut kunde USA:s justitiekansler kräva, att internetleverantörer.
söktjänster (t ex Google) och betalningstjänster (PayPal, Visa) slutar göra
affärer med webbplatser, som anses bryta mot copyrightlagarna ,  och att de
vidtar "tekniskt möjliga och rimliga åtgärder" för att stänga sådana
webbplatser.  (Jfr http://en.wikipedia.org/wiki/Stop_Online_Piracy_Act)

För lagförslaget är särskilt stora mediabolag och deras lobbyorganisationer
såsom  Motion Picture Association of America (MPAA) och Recording Industry
Association of America (RIAA).

Motståndarna förklara, om det var Internetcensur , som kommer gag Internet.
[6] Dessutom var lagen oförenlig med den grundläggande rätten till
yttrandefrihet, eftersom det är whistleblower avgörande svårare eller nästan
omöjligt.

Til motståndarsidan hör många potentiellt berörda företag såsom Google,
Yahoo, Facebook och eBay samt en långrad konsumentrörelser och
medborgarrättsorganisationer. Även Europaparlamentkritiserade lagförsölaget
i en resolution om toppmötet EU-USA i november 2011.

Också Europaparlamentet har, i anslutning till den pågående lagstiftningen,
betonat "hur viktigt det är att garantera skyddet av det globala internets
integritet och kommunikationsfriheten genom att undvika ensidiga åtgärder
för återkallande av IP-adresser eller domännamn" (Se Europaparlamentets
resolution om toppmötet mellan EU och Förenta staterna den 28 november 2011;
http://bit.ly/tbVcu1)

Jag undrar nu om och hur bibliotekariernas organisationer och föreningar har
reagerat på SOPA-lagförslaget.

Hälsningar,

Mikael

On Sun, 18 Dec 2011 22:02:56 +0100, Josefin Berggren
<[log in to unmask]> wrote:

>Jag kan inte tänka mig att annat menas än det kulturarv som skapas idag och
i framtiden. Det är väl ganska underförstått?
>Josefin Berggren

[[log in to unmask]] f&#246;r Jan Szczepanski [[log in to unmask]]