Subject: Bra bibliotekarier är borna underrättelseagenter
From: Mikael Book <[log in to unmask]>
Date:Mon, 12 Dec 2011 22:06:05 +0100

“Good librarians are natural intelligence operatives. They possess all of the skills and
characteristics required for that work: curiosity, wide-ranging knowledge, good memories,
organization and analytical aptitude, and discretion.”
&#8213; Marilyn Johnson, This Book Is Overdue!: How Librarians and Cybrarians Can Save Us All

Bra bibliotekarier är borna agenter. De äger alla färdigheter och egenskaper som behövs i
underrättelsetjänsten: nyfikenhet, vida kunskaper, gott minne, fallenhet för organisation
och analys samt försiktighet. Detta alltså enligt amerikanskan Marilyn Johnson i hennes
färska skrift "This Book is Overdue" (titeln kunde förslagsvis översättas "Den här boken
borde redan ha utkommit"), vars budskap är att bibliotekarier och cybrarier (?) kan rädda
oss alla.

Jag skaffade boken till min läsplatta men har inte hunnit läsa mer än de första kapitlen. Ska
således tillsvidare avstå ifrån att rekommendera eller i övrigt recensera den. Utom att också
jag vill understryka ovanstående karakteristik av den goda (i betydelsen  yrkesskickliga)
bibliotekarien. Kindle-appen råkar veta att 16 andra personer också har streckat under
citatet.

För övrigt vill jag fästa er uppmärksamhet på att WikiLeaks fortsätter att publicera viktiga
dokument om bland annat regeringarnas maktmissbruk och på att citatet ur Marilyn
Johnsons bok konnekterar särskilt med de senaste viktiga avslöjandena  från WikiLeaks.

För några dar sedan släppte WikiLeaks  The Spy Files (spionfilerna), en databas med
hundratals dokument från så många som 160 entreprenörer i övervakningbranschen.

Massavlyssning av hela befolkningar är inte bara en realitet utan det rör sig om en hemlig
ny industri som spänner över 25 länder.

System för massavlyssning låter kanske som en Hollywoodsaga, men sådana system är
redan en del av vår verklighet. Systemen levereras av en en lång rad företag till västliga
underrättelsetjänster som bland annat har till uppgift att övervaka "politiska motståndare".

WikiLeaks pressmeddelande om spionfilerna finns här:
http://wikileaks.org/the-spyfiles.html.

( En översättning till svenska av pressmeddelandet står att läsa i min blogg
http://blogi.kaapeli.fi/book )

Jag hoppas att bibliotekarierna vill spegla The Spy Files i biblioteken så att så många
medborgare som möjligt blir varse om deras existens. Låt biblioteken bli allas vår
underrättelsetjänst om underrättelsetjänsterna!

Såhär i juletider passar jag på att avsluta med ett litet julklappstips: John le Carré:  Vår
egen förrädare (Bonnier pocket 2011).

Med vänliga hälsningar,

Mikael