God jul allihopa!
Här om dagen lärde jag mig en ny term, "boutique digitization", en beteckning för sådana digitaliseringsprojekt som fokuserar på vackra utställningsobjekt, snarare än nyttig textsökning.
(Svenska ordet "butik" används ju inte riktigt så, utan här får vi nog säga "skyltfönster" för att betydelsen ska framgå. Det man digitaliserar är böckerna i glasskåpet, inte dem i referenshyllan.)
Kanske är termen ännu äldre, men när jag söker, hittar jag den i ett IFLA-föredrag från 2009, hållet av Edwin Klijn vid nederländska kungliga biblioteket:
"In 2003 the library started its first mass text digitization project, the Dutch Parliamentary Papers (2,5 million pages). It was a milestone in the digitization activities of the library: high-end ‘boutique’-digitization, with its focus on visually attractive images, was superseded by text oriented mass digitization, in which not only quality but also quantity mattered."
I Sverige tror jag att vi fortfarande är på väg in i detta nyttoskede, kanske tio år senare än holländarna. Hittills har det väl mest varit Djävulsbiblar och Suecia Antiqua från Kungliga biblioteket, Silverbibeln i Uppsala ochi Litteraturbankenen och annan Stiernhielm i faksimil, http://litteraturbanken.se/#!forfattare/StiernhielmG/titlar/Hercules/faksimil
Ett säkert kännetecken på ett skyltfönster är att URLerna är långa och kan ändras när som helst. En utställning kan öppna och stänga, arrangeras om och läggas ner; den är inget permanent som en bokhylla, en kortkatalog eller en klassifikationskod. Ordet bestånd, däremot, betecknar något bestående. De digitala bestånden väntar vi ännu på.
Ett annat kännetecken är urvalet. Hur många utredningar har det inte skrivits om vikten att noga välja ut vad som ska digitaliseras? Sätt in ordet katalogisering: Är det viktigt att noga välja ut vilka böcker som ska katalogiseras? Nej, trams! Naturligtvis inte.
Även när man digitaliserar grammofonskivor, radioprogram och tidningar eller arkiverar webbsidor, har man hittills fokuserat på själva datafångsten, medan tillgängliggörandet och dess juridiska och tekniska förutsättningar kommit som en oväntad överkursuppgift. Några få utvalda objekt lyfts fram i en blogg. Resten kan nås från en enda terminal, belägen i Humlegården. Det anses duga. Terminalens skärmglas ersätter tittskåpets glas. En kuriositet, ett medeltida klosterbibliotek som man måste vallfärda till, ännu en finurlig utdragslåda i kejsarens kuriosakabinett, men inget som någon behöver ha till hands i sin dagliga gärning.
Finns det något svenskt digitaliseringsprojekt som törs redovisa hur många besökare det har på webben? Det vill säga, som är lika stolt över sina användare som över sitt innehåll? I den fysiska verkligheten visar man gärna upp sin välbesökta och vackra läsesal. Men var finns dess digitala, välbesökta motsvarighet?
-- Lars Aronsson ([log in to unmask]) Aronsson Datateknik - http://aronsson.se
Projekt Runeberg - fri nordisk litteratur - http://runeberg.org/
|