Subject: Digital arkeologi
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Thu, 25 Aug 2011 08:56:03 +0200

Även om Göteborgs UB inte anser att det finns någon
anledning att ägna sig åt förvärv av fria e-böcker, kanske
något annat bibliotek gör det. Eftersom våra bibliotek
går i flock så går mitt hopp till något eller några special-
bibliotek när jag varmt rekommenderar nedanstående
bok om digital arkeologi från ett ansett universitet med
ett brännande aktuellt innehåll.

När jag i höst ska föreläsa i Borås kommer jag utan
tvekan starkt betona betydelsen av dom tiotusentals
fria e-tidskrifter och dom hundratusentals fria e-böckerna
som dom akademiska biblioteken idag inte bryr sig om.
Dom blivande kollegerna kommer att få mycket att ta
igen av försummelser för att bygga upp samlingar som
dom kan vara stolta över.

Här ett klipp från bloggen Digging Digitally

We’re delighted to announce that Archaeology 2.0: New Approaches to
Communication and Collaboration is now available via the University of
California’s eScholarship repository, at the following
link:http://escholarship.org/uc/item/1r6137tb

This book explores the social use and context of the World Wide Web
within the discipline of archaeology.  While the Web has radically
altered journalism, commerce, media and social relationships, its sees
very uneven adoption in professional scholarly contexts. Case studies
discussed in this book help illuminate patterns of adoption and
resistance to new forms of scholarly communication and data sharing.
These case studies explore social media, digital preservation, and
cultural representation concerns, as well as technical and semantic
challenges and approaches toward data interoperability. Contributors
to this volume debate the merits and sustainability of open access
publishing and how the Web mediates interactions between professional
and nonprofessional communities engaged in archaeology.

Archaeology 2.0 is the first book in the Cotsen Institute’s new
Digital Archaeology Series
(http://escholarship.org/uc/search?entity=cioa_cda). The editors want
to thank all of the book’s contributors, and also the Cotsen Institute
of Archaeology Press, especially Julie Nemer, Carol Leyba, and Willeke
Wendrich. The printed version will be available for purchase shortly.

http://www.alexandriaarchive.org/blog/?p=818

--
Jan Szczepanski
F.d Förste bibliotekarie och chef för f.d. Avdelningen för humaniora