Subject: Re: Svartmålas Nacka?
From: per andersson <[log in to unmask]>
Date:Tue, 2 Aug 2011 04:37:35 -0700

Att Wiljander inte förstår rädslan inför privatisering tyder på att han inte förstår problematiken. Ett bibliotek i privat regi kan naturligtvis vara lika bra som ett i offentlig regi. Problemet ligger i att vi har trubbiga redskap för att bedöma kvaliteten (och kanske även olika uppfattning om kvalitet) på biblioteksverksamhet och att det skapar en risk när privata aktörer ger sig in på planen.

Om man, som jag, håller folkbildningstanken som viktig för folkbibliotekens verksamhet inser man att folkbiblioteken förmedlar en rad "mjuka" värden som är svåra att mäta med t ex utlåningstal. Dessa är såklart inte lättare att mäta i offentlig verksamhet än i privat, men behovet att mäta dem är inte detsamma i offentlig verksamhet då vinstintresse saknas. I de privata alternativen riskerar folkbildningstanken att hamna i skuggan av tanken på vinst om inte kommunen lyckas ställa tydliga krav på vad de förväntar sig i form av mjuka värden. Det ställer stora, för att inte säga orimliga, krav på de som sköter upphandlingen.

Det betyder nödvändigtvis inte att de privata biblioteken skulle släppa folkbildningstanken och befolkas av profithungriga barbarer. Jag vet inte så mycket om just Dieselverkstaden, men det är mycket möjligt att det är ett exempel på att folkbibliotek kan drivas privat utan kvalitetsförlust. Min poäng är bara att outsourcing av folkbiblioteken innebär en risk och att det är naivt att inte ha reservationer inför privatisering.

Per