On 07/03/2011 09:05 PM, Jan Szczepanski wrote: > Klart läsvärd kandidatuppsats från BHS skriven av Sara Nässén > med titeln Mellan digitalt arkiv och socialt forum - en idéanalys > av visionerna bakom biblioteksportalen Europeana. > > Den publicerades för två dagar sedan och finns att läsa i fulltext. > > http://bada.hb.se/handle/2320/8354 > > Jag ska inte recensera den [...]
Det som förvånar mig mest när jag läser uppsatser från Borås, är hur okritiskt man behandlar historien. Här återges den tillkomsthistoria som Europeana idag (efter 2008) vill propagera, utan att beläggas med källor från den aktuella tiden (2004-2008).
Enligt mig gick det till så här: När Googles stora ambitioner inom bokscanning tillkännagavs på hösten 2004, höjde européer och framför allt fransmän på ögonen. Franska nationalbibliotekets chef skrev en lång debattartikel (den nämns inte i uppsatsen). Franske presidenten lyfte ärendet till EU-nivå och EU började 2005-2006 satsa på två stora projekt med industripartners som Siemens och Thomson, varav det ena projektet hette Quaero (inget av detta nämns i uppsatsen). Med tiden visade det sig att projekten inte alls kunde samarbeta, och inte hade någon kulturpolitisk ambition som motsvarade Googles, utan bara specialiserade sig på AI-forskning (AI = artificiell intelligens, en specialisering inom datavetenskapen). Samtidigt fanns vid Kungliga biblioteket i Nederländerna ett litet EU-finansierat samordningssekretariat som hette TEL, The European Library (nämns inte i uppsatsen) och som hade en fortsättning med namnet TEL-plus (?), som i sin tredje fas valde namnet Europeana och (tämligen ogrundat) började utge sig för att vara det europeiska svaret på Google Book Search. Eftersom inget annat överlevande projekt fanns kvar, och detta var en stor förlägenhet, blev det bekvämast för EU-kommissionen att instämma i den kören. Nu hade vi nått 2008 och "invigningen" av Europeana.
Ett kritiskt tillvägagångssätt hade varit att identifiera personerna som var inblandade i Quaero och TEL och kartlägga vad de gjorde månad för månad under de aktuella åren. Då hade vi kunnat få en historik över Europeanas framväxt.
Nästa detalj i historieskrivningen är fadäsen med den kraschande webbsajten under invigningen av Europeana. Åter igen framförs Europeanas egna propaganda (att kraschen berodde på hög popularitet) som om den vore en historisk sanning. Men alla som har byggt webbsajter för hög belastning (ingen sådan har tillfrågats) inser att Europeana var tekniska klåpare. Tänk er själva om en ny biblioteksbyggnad rasar samman under sin egen invigning och arkitekten skyller på "för många besökare". Hur rimlig låter en sådan bortförklaring? Betrakta frasen "det oväntat stora intresse som miljontals besökare omedelbart demonstrerade". Hur sjutton vet de att de hade "miljontals" besökare när sajten hade kraschat? Det vet de förstås inte alls. Troligen hade de några få tusen besökare, vilket är fullt tillräckligt för att sänka en felkonstruerad sajt.
Visst inser jag att en kandidatuppsats inte är någon doktorsavhandling. Man har kanske inte tid att efterforska den fullständiga historien, "wie es eigentlich gewesen". Men man bör väl åtminstone inse bristen: risken att förlita sig på "de skyldigas" egna utsagor i efterhand och framhålla detta, genom att alltid ange vem som säger vad (Enligt Europeanas egen historieskrivning ...).
Bibliotekarier är informationsspecialister. Källkritik är viktigt. Så brukar det heta. Praktiken är en annan.
-- Lars Aronsson ([log in to unmask]) Aronsson Datateknik - http://aronsson.se
|