Subject: Re: SV: [BIBLIST] Är det fult att ge folk vad de anser sig behöva?
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Tue, 15 Feb 2011 10:08:05 +0100

På universiteten och högskolorna hör man allt oftare ett nytt modeord
Excellense. Nu satsas forskningsmedel
på excellenta forskare och excellent forskning. Vi har fått en mängd
räknenissar på våra bibliotek som räknar
citeringar.

En fråga man kan ställa sig är om vi har excellenta bibliotek. Borde
inte utbildningsdepartmentet se till att den
gigantiska satsningen på excellent forskning även inkluderar
excellenta bibliotek.

Har vi några excellenta forskningsbibliotek idag? I värdsklass alltså.
Hur mäter man det? Hur vet man det?
Görs det även internationella jämförelser av forskningsbibliotek
jämförbara med dom som görs av universitet?

Storleksmässigt och anslagsmässigt vet vi att dom svenska
forskningsbiblioteken är små jämfört med exempelvis
dom största amerikanska, brittiska, franska eller tyska. Hur står sig
exempelvis ett medicinskt bibliotek som
Carolinska sig i en internationell jämförelse för storlek är inte allt.

Biologibibliotektet i Lund påstås vara ett av dom främsta biblioteken
i världen inom sitt område. Huvudorsaken
skulle vara en mycket hög kompetens bland personalen, forskarkompetens.

Om forskarkompetens är en viktig förtsättning för excellens så kan man
fråga sig hur mycket av sådan kompetens
utöver bibliotekariekompetens som finns vid våra forskningsbibliotek?

Är kvalité och excellens samma sak? Eller är kvalité bara något som
man försöker fånga excellens med?

Från skräphögen

Jan

--