Subject: Re: Är det fult att ge folk vad de anser sig behöva?
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Tue, 15 Feb 2011 09:44:05 +0100

Jag skulle också vilja kommentera Niclas vision av biblioteksbesökaren
som en aktiv samhällsmedborgare i ett demokratiskt samhälle.

För mej är låntagaren snarare en nyfiken kunskapssökare som söker mer än vad
nätet kan ge. En person som vill veta hur man ska leva genom att läsa om
andras erfarenheter, en person som söker en dröm större än vardagen.

Jag tror som du att "samhällsfakta" oftast nås bättre via nätet men fördjupad
kunskap får man bäst via biblioteket än via exempelvis Wikipedia.

Från skräphögen

Jan

Och ja - som idé är biblioteken för mig ett frihetsprojekt som syftar
till upplysta, informerade individer som kan ta del av sina
demokratiska fri- och rättigheter.

Detta låter som en hedervärd målsättning. Det finns
inget att invända mot hedersorden "frihet", "upplysta",
"informerade", "demokratiska" eller "rättigheter".
Men detta är ju exakt vad folk har nätet till. Så
varför är det just *biblioteken* som ska leverera detta?
Den frågan är det man har att besvara.

--
Jan Szczepanski
Övre Olskroksgatan 20