Subject: Re: Är det fult att ge folk vad de anser sig behöva?
From: Lars Aronsson <[log in to unmask]>
Date:Mon, 14 Feb 2011 23:05:43 +0100

Niclas Lindberg skrev:
> För mig är det en självklarhet att man både kan tillhandahålla det
> folk anser sig behöva och även stå för ett kvalitativt utbud och
> genomtänkta urval.

När det tycks råda en konflikt mellan "kvalitet" och
"vad folk vill ha", som om folk inte ville ha kvalitet,
så beror det på att man inte har skaffat sig en klar
definition av vad man menar med "kvalitet".

Den tillverkande industrin hade exakt detta problem
på 1970-talet. Från urminnes tider hade man talat
om "svensk kvalitet" som ett hedersord. Men plötsligt
kom italienska skofabriker, portugisiska klädföretag,
polska skeppsvarv och japanska elektroniktillverkare
och slog undan benen på många svenska företag.
Trots att importprodukterna helt klart hade
"sämre kvalitet" än de anrika svenska märkena.

Man noterade att olika delar av de nya prylarna gick
sönder samtidigt, som om de var konstruerade för att
gå sönder. Samtidigt som jackan var utsliten, så hade
också dragkedjan gett upp. Ingen idé att lappa och
laga, om man också skulle behöva byta dragkedja.

Faktum var att svenska produkter inte var konstruerade
för att gå sönder, utan för att hålla så länge som
möjligt. Man hoppades att de aldrig skulle gå sönder,
och om de gjorde det fick man väl reparera dem.
Det fanns reparationsverkstäder för alla produkter,
med reservdelar och utbildade servicemän. Vad detta
kostade, var det få som frågade efter. Och dragkedjan
som höll långt efter att jackan var utsliten, var ju i
själva verket överdimensionerad och för dyr. De nyare
produkterna var rätt dimensionerade, och billigare.

Japanerna var inte slarvigare, de var smartare. De hade
koll på vilken kvalitet de levererade. Hur kunde de ha
det? Jo, efter andra världskriget när de återuppbyggde
sin industri, så lyssnade de på amerikanska rådgivare
som hade tröttnat på att ingen i USA lyssnade på dem,
http://en.wikipedia.org/wiki/W._Edwards_Deming
Det dröjde till 1980-talet innan USA och Västeuropa
lärde sig kvalitetsmetodiken från Japan.

Men har svenska bibliotek koll på *vilken* kvalitet ni
levererar? Mig tycks det som om ni lever i det
aningslösa 1970-talet. Nu kommer konkurrensen inte från
Japan, utan från nätet.

> Och ja - som idé är biblioteken för mig ett frihetsprojekt som syftar
> till upplysta, informerade individer som kan ta del av sina
> demokratiska fri- och rättigheter.

Detta låter som en hedervärd målsättning. Det finns
inget att invända mot hedersorden "frihet", "upplysta",
"informerade", "demokratiska" eller "rättigheter".
Men detta är ju exakt vad folk har nätet till. Så
varför är det just *biblioteken* som ska leverera detta?
Den frågan är det man har att besvara.

--
   Lars Aronsson ([log in to unmask])