Subject: Re: Är det fult att ge folk vad de anser sig behöva?
From: Jan Szczepanski <[log in to unmask]>
Date:Sun, 13 Feb 2011 19:17:39 +0100

God morgon Niclas,

du reagerade snabbt på min irriterade kommentar på din artikel i BBL.
Du vill gärna stå med en fot i varje läger men att sätta ner foten för att
försvara en populistisk nyliberal kultursyn i tidens anda. Mitt försvar
av det klassiska biblioteket vill du kasta "på den skräphög där de hör
hemma" eftersom som jag inte anser att bibliotekens hyllor och
lokaler ska fyllas med "vad folk vill ha".

Visst kan man mala ner böcker för att ge plats för upplevelser men
då har man samtidigt bidragit till bibliotekets död. Visst kan man ge
folk dataspel och filmer istället för böcker om det är det dom anser
sig behöva. Vi ska vara lyhörda och ödmjuka för vad "besökarna"
vill ha. Jag anser vi ska vara lyhörda för användarnas behov. Vi ska
se till olika gruppers behov men inte populistikt bling-bling om vad
folk vill ha.

Min jämförelse med andra kulturinstitutioner som teatrar och museer anser
du haltar. Jag gör det inte. Liksom ett konstmuseum inte
är en lagerlokal så är inte ett bibliotek ett allaktivitetshus där
bibliotekarier
ska vara värdar och värdinnor. Bra teater fyller repertoaren med bra pjäser.
Bra bibliotek fyller hyllorna med bra innehåll utan att ängsligt snegla på vad
folk vill ha.

Den respekt och höga uppskattning som biblioteken, enligt alla undersökningar,
möts av hos medborgarna  visar på att det vi gör och alltid har gjort är bra.

Vi kan vara stolta över vad vi gör. Det uppskattas och något man värnar om
i lokalsamhället, regionalt och nationellt. Nicklas fotnedsättandet känns lite
övermaga och lite löjligt. Men ett intressant tidsfenomen.

Jag älskar tomma fraser typ "biblioteken kan bli bättre på att
interagera med sin
användare och icke-användare. Hur kan man och varför ska man "interagera"
med icke-användare? Och hur i all sin dar  ska samlingarna återspegla icke-
användarnas behov som tydligen  IFLA och du anser?

Jan

.

Den 10 februari 2011 19:38 skrev Niclas Lindberg

--
Jan Szczepanski
Övre Olskroksgatan 20