Subject: Sv: Re: [BIBLIST] Är det fult att ge folk vad de anser sig behöva?
From: Gunlög Thorstensson <[log in to unmask]>
Date:Fri, 11 Feb 2011 12:23:02 +0100

Jag tänker åt samma håll, Per.

Man kan vända på perspektivet:
Köp det mesta på efterfrågan och se till att bredd och djup på samlingen
bibehålls med resten av resursen ifall det skulle vara hotat. Efter att
ha tillämpat detta i flera år tycker jag inte att vi har tappat utan
snarare ökat angelägenhetsgraden på vår samling. Sen har vi det eminenta
system som kallas fjärrlånesamarbete som tillåter oss att se till att de
smalaste intressena också kan tillgodoses. Jag tycker nog vi tillsammans
sköter oss rätt bra! :-)

Sen tror jag inte den teaterdirektör som ägnade hela sin tid åt att
skapa föreställningar som få ville se bleve långvarig på sin post. Och då
skulle han/hon dessutom under tiden ha missat att introducera en stor
publik till konstformen teater på kuppen - knappast en gångbar
kulturpolitik.

Och som någon annan sa igår: är inte t ex studenter, småföretagare, barn
och ungdom folk? Vad är då folk..? Hur blir "folk" till något hotfullt?

Läste en intressant artikel i DN idag om fenomenet Åsa-Nisse. På tal om
"folk", menar jag. :-)

GTh

Jag förstår att du vill dra debatten till att gälla två perspektiv på
biblioteksverksamheten, men är inte det här i praktiken egentligen en
icke-fråga? Med "att ge folk vad de vill ha" antar jag menas att köpa in
efter
inköpsförslag. Hur stor del av mediebudgeten för ett folkbibliotek
skulle gå åt
om man tillfredställde alla inköpsförslag som kom in? En procent? Fem
procent?
Jag har inga siffror på det, men jag har svårt att föreställa mig att
det skulle
utgöra en så stor del att det på något vis skulle hota kvaliteten på
bibliotekens bestånd.

/Per