Subject: SV: [BIBLIST] Uppgift om bibliotek saknas i LIBRIS
From: Eva Nylander <[log in to unmask]>
Date:Mon, 7 Feb 2011 20:49:01 +0100

runa - alruna!

Från: BIBLIST - Topics in Nordic research library user services [[log in to unmask]] f&#246;r Jan Szczepanski [[log in to unmask]]
Skickat: den 7 februari 2011 20:41
Till: [log in to unmask]
Ämne: [BIBLIST] Uppgift om bibliotek saknas i LIBRIS

Via AWOL fick jag kännedom om en spännande nordisk tidskrift om runor.

https://mail.google.com/mail/#inbox/12e01182cba7469d

Den måste naturligtvis omedelbart synliggöras i alla bibliotek, vilket den
naturligtvis inte gör eftersom litteraturbevakningen vid våra bibliotek numera
mest handlar om att hantera "paket" vilket sköts av personer oftast utan
minsta bibliotekariekunnande men destå mer tekniskt kunnande.

Men till min förvåning finns denna fria e-tidskrift i LIBRIS! Vem och hur den
hamnade där är höljt i dunkel.

Det är ett hoppfullt tecken att någonstans någon vid LIBRIS tycker att den här
tidskriften är viktig. Att den syns i LIBRIS är ett stort framsteg och
jag kan bara
uttrycka stor tacksamhet över att där bedrivs en aktiv förvärvspolitik
och bestånds-
uppbyggnad som till stora delar saknar vid våra U/H-bibliotek. Det
finns tusentals
tidskrifter som aldrig kommer med i DOAJ men som är oumbärliga och viktiga.

Men vid biblioteken är bevakningen av viktiga nya tidskrifter besvärande
usel.

Vågar jag exempelvis föreslå följande länk för den intresserade biblioteks-
kollegan eller åtminstone för den teknisk kunnige och företagssamme
medarbetaren vid LIBRIS? Sedan slutet av 90-talet har jag samlat in
och distribuerat ut över världen över 10.000 löpande fria e-tidskrifter inom
främst humaniora och samhällsvetenskaperna och över 2.000 historiska
tidskrifter. Mottagare har varit bl.a Elektronische Zeitschriftenbibliothek
i Tyskland, NewJour i USA och Open J-Gate i Indien samt bibliotek i bl.a
Frankrike, Mexico, Israel, Australien, Canada, UK och numera till alla
via Scribd.

http://www.scribd.com/Jan%20Szczepanski

Posten i LIBRIS

http://libris.kb.se/bib/12077325

Futhark (Online)

Futhark [Electronisk resurs] : international journal of runic studies

Uppsala universitet. Institutionen för nordiska språk (utgivare)
Universitetet i Oslo. Kulturhistorisk museum (utgivare)
ISSN 1892-0950
Oslo : University of Oslo, 2010-
Engelska.
Relaterad länk:
http://www.futhark-j...
E-serie
Ämnesord
      Länka till posten
Hitta
Andra utgåvor
Inställningar
Hjälp
Låna Fjärrlåna/beställ
Uppgift om bibliotek saknas i LIBRIS

Kontakta ditt bibliotek, eller sök utanför LIBRIS. Se högermenyn.

Jan
PS kan någon vid LIBRIS ändra presentationstexten? Det borde vara
enkelt att plocka bort raden "Låna fjärrlån/beställ" som bara skapar förvirring
när det handlar om OA-böcker och OA-tidskrifter. Och varför ska man "Kontaka
ditt bibliotek, eller sök utanför LIBRIS. Se högermenyn"

--
Jan Szczepanski
Övre Olskroksgatan 20